משקל הגוף איננו מדד להשמנה

מכירים את ההיא ש"יש לה עצמות כבדות"? בהחלט ייתכן! עצמות שוקלות הרבה, והן כבדות יותר משומן. גם אנשים בעלי שרירים מפותחים שוקלים יותר, אבל הם לא שמנים! התחלתם לעשות ספורט ואינכם רואים את הירידה במשקל שלה ציפיתם? חבל להיות מתוסכלים, כי מה שקורה לכם בגוף הוא תהליך של שינוי: יותר רקמת שריר נבנית ואילו רקמת השומן מתפרקת. למה לא רואים את זה על מאזני השקילה? כי שרירים כבדים יותר משומן!

 

  

מה שלא רואים במשקל - רואים בבגדים

זאת ועוד. שרירים גם תופסים פחות מקום משומן. לכן, למרות שחשבתם שאין כיף גדול יותר מלראות את המחוג במאזני השקילה זז שמאלה... חישבו שוב - כשהמכנסיים מתחילים לנזול למטה - זה הכיף האמיתי!

 

לא בכל מצב. לא בכל מקום

 מה שבאמת משנה וחשוב זה כמה שומן יש לנו בגוף אבל יש עוד משהו, שהוא מאוד משמעותי, וזוהי השאלה - היכן מרוכז השומן?! כי מההיבט הבריאותי, יש הבדל מהותי בין שומן המרוכז בבטן, לבין שומן הנמצא בישבן, ברגלים, בירכיים או בכל מקום אחר.

מבחינה בריאותית, השומן המצטבר בבטן הוא המסוכן לבריאות, והוא זה שמגביר את הסיכון לסוכרת, ליתר-לחץ-דם, למחלות לב ועוד.

 

לבלבו אגס וגם תפוח

יש הבדלים ברורים בפיזור השומן בגוף בין גברים לנשים. אצל נשים העניין מורכב, ותלוי בשני גורמים: מבנה הגוף והגיל. מי שצרה במותניים - תשמין יותר בישבן ובירכיים. מי שמתהדרת ברגליים חטובות - תשמין בעיקר בפלג הגוף העליון. את ההשמנה באזור האגן מכנים "מבנה אגס", ואילו את ההשמנה באזור הבטן מכנים "מבנה תפוח". ואיפה משתלב בסיפור עניין הגיל? ובכן, נשים בגיל הפוריות משמינות פחות בבטן, מכיוון שהורמוני המין הנשיים מפנים את השומן לאזור האגן. בגיל המעבר, לאחר שהשחלות מפסיקות לייצר אסטרוגן, ניכרת נטייה מוגברת להשמנה בכלל, ולהשמנה באזור הבטן, בפרט.

אצל גברים - אין שינויים על ציר הגיל. הם מתחילים לגדל כרס קטנה, ועם השנים היא צומחת ומתפתחת...

 

איך יודעים? מודדים!

איך נדע אם הצמיג שהתנחל לו אצלנו על הבטן מסכן את בריאותנו? פשוט מאוד: נמדוד! קחו לכם סרט מדידה, כמו זה שבו נהגה התופרת של פעם להשתמש הקיפו את המותנים באזור הטבור.

רשמו: תאריך          היקף המתניים שלי הוא____

מעוניינים לבדוק האם יש לכם השמנת אגס או השמנת תפוח? 

היקף מותניים תקין לגברים: מתחת ל- 102 ס"מ
היקף מותניים תקין לנשים: מתחת ל- 88 ס"מ.

 

מעכשיו, המותניים ידברו

אם היקף המותניים שלכם גדול מהערך התקין - כדאי מאוד לעשות משהו בנדון, גם אם משקלכם אינו חורג בהרבה מהנורמה. מצד שני, אם אתם סובלים מעודף משקל, אבל היקף המותניים שלכם תקין - אפשר להיות מעט יותר סובלניים כלפי עצמכם.

 

מהדקים חגורות

מעתה, הקפידו להגדיר לעצמכם יעד בריאות על בסיס ההיקף, ולא על בסיס המשקל. במקום לומר "עליי לרדת 10 ק"ג", אמרו "עלי להוריד את היקף המותניים לתחום שאינו מסכן את בריאותי". גבירותיי ורבותיי, נא להדק את החגורות - אנחנו ממריאים לדרך חדשה!

 

בטן בטן תרדוף

האם קיימת דרך יעילה להיפטר בצורה ממוקדת דווקא מהשומן שסביב הבטן? לא בדיוק, אבל בערך. החדשות הטובות הן, שהשומן שמתרכז באזור הבטן נוטה להתפרק יותר מהר, בהשוואה לריכוזי שומן באזורי גוף אחרים. ומכאן, שהמטרה להגיע להיקף המותניים הרצוי, שלא יסכן את בריאותנו, היא בהחלט מטרה ריאלית וברת השגה. זו גם אחת הסיבות שגברים מרזים יותר בקלות מאשר נשים.

ענין נוסף הוא, שהשומן באיזור הבטן יכול להיות עמוק או תת-עורי. המקום ה"טבעי" של השומן הוא תחת העור. כל זמן שהוא שם, אנחנו יכולים לדאוג אך ורק מכך שהבגדים צרים עלינו, או ממה שאנחנו רואים במראה, אבל לא לבריאות שלנו. השומן הבטני מזיק כשהוא נמצא עמוק בתוך הבטן, סביב האיברים הפנימיים - סביב הכבד, הלב, הכליות. איך יודעים? ראשית, אם אפשר "לתפוס" זה טוב....מעבר לכך, חוקרים באוניברסיטת בן גוריון מצאו שאם היחס בין הטריגליצרידים לכולסטרול מסוג HDL נמוך מ- 3.3 הרי שסביר להניח שרוב השומן שלכם מתרכז מתחת לעור ולא בתוככי הבטן. אז לא צריץ לרוץ לעשות MRI כדי לדעת...בדיקת דם שגרתית יכולה ללמד לא מעט לגבי מיקום השומן בגופנו.

 

מראה מראה שעל הקיר - מי הכי חטוב/ה בעיר?

אם ציפיתם לתרופת קסמים - תשכחו מזה. אין פה פתרונות קלים ולא מעשי קסם. המפתח הראשון להצלחה הוא - פעילות גופנית. כן, פעילות גופנית משפרת את הרכב רקמות הגוף, כך שאחוז השומן יורד, גם אם השינוי איננו נראה בתחילה על מאזני השקילה.

אל תטעו לחשוב שתרגילי בטן גורמים לחיסול ממוקד של רקמות השומן בצמיגי המותניים. הם לא. אבל הם כן תורמים לחיזוק שרירי הבטן ולחיטוב הגוף כולו, מה שלא פחות חשוב - לשרירי בטן חזקים (בעיקר השריר הרחב הבטני) יש תפקיד חשוב במניעת כאבי גב תחתון!

מחקרים מראים שאנשים שמנים שפעילים ספורטיבית בריאים כמו אנשים רזים. למה? כי השומן שלהם עוטף את הבטן ולא משתקע בתוכה. הפעילות הגופנית שומרת על הבטן מפני השתקעות השומנים בתוכה!

המפתח השני להצלחה הוא - שינוי בתזונה ולאו דווקא הקטנת הצריכה הקלורית. מפתיע?

 

האם רק לאכול פחות או שיש חשיבות גם לאיכות המזון?

תמיד יש חשיבות לאיכות המזון. ירקות, דגנים מלאים, שמן זית, קטניות, אגוזים, דגים. קלוריות טובות. לא, אין המרבה הרי זה משובח, אבל אלה קלוריות פחות מזיקות. יש קלוריות שנוטות "להשתקע" יותר בבטן. שומן טראנס, שהוא שומן מוקשה חלקית, הוא השומן המזיק ביותר מבחינה בריאותית, מעלה את הכולסטרול וגם שוקע עמוק בבטן, היכן שאנחנו הכי לא רוצים את השומן שלנו. וגם - סוכרים. גם זה לא חדש לנו...שסוכרים אינם בריאים. עכשיו אנחנו גם יודעים שהם מייצרים שומנים השוקעים עמוק בתוך הבטן שלנו ופוגעים בפעילות האינסולין.

גם אם אינכם מרזים, דעו שתפריט בריא, בשילוב עם פעילות גופנית, מנייד את השומן מהרקמות העמוקות לרקמות השטחיות יותר - התת-עוריות.

בשורה התחתונה? פחות סוכרים ושומנים מסוג טראנס, יותר ירקות, אגוזים, דגים ושמן זית וגם - יותר ספורט.

הדרך ארוכה היא ורבה, אולי, אבל כמו כל הדרכים הארוכות - היא גם הקצרה ביותר. העיקר שהחלטנו לצאת לדרך, ושאנחנו יודעים לאן פנינו, ומהי מטרת ההליכה.

 

 

 

חזור